Review: Iskari, de gevangen koningin – Kristen Ciccarelli

Ik was ontzettend groot fan van het eerste deel van de Iskari-serie. Asha en haar draken hebben mijn hart gestolen. Toen het tweede deel uitkwam: Iskari, de gevangen koningin, werd duidelijk dat de hoofdpersoon van dit boek Roa zou zijn. Ik was geïnteresseerd want in het eerste boek hadden we nog nauwelijks iets van haar kunnen zien.

Het was heerlijk om terug te zijn in de kashba, om de sfeer weer te kunnen proeven en nu zelfs nog meer van de wereld te ontdekken. Het tweede boek in de Iskari-serie werpt een nieuwe blik op de wereld van Iskari. Het is een interessante keuze om juist dat te laten zien waar veel series eindigen: oke, er was een revolutie en die is gewonnen, maar wat gebeurt er daarna? Op politiek gebied gebeurt natuurlijk pas na de revolutie veel en dat is nu op een spannende manier vertelt.

Het is een goede keuze geweest om voor het tweede deel van hoofdpersoon te wisselen. Roa heeft rondom deze gebeurtenissen gewoon veel meer te vertellen. Met de wisseling van hoofdpersoon wordt het boek ook heel anders dan die van Asha. Waar het eerste deel voornamelijk over draken, verhalen en actie ging, gaat het hier over politiek, mythes en listen. Dit boek laat je veel meer nadenken over wat er nou écht gebeurd.

LRM_EXPORT_257184958414467_20181104_000943159

Tijdens het lezen van Iskari 2 zijn alle emoties voorbij gekomen. Ik werd verdrietig van de nare herinneringen, blij toen ze haar zus terugvond, bang toen ik niet meer wist of Roa wel de juiste keuze zou maken. Maar vooral gefrustreerd om Roa. Op een gegeven moment was het zo erg dat ik het boek voor een dag weg heb gelegd omdat ik zo klaar was met haar (in mijn ogen) onterechte boosheid. Ja, ik werd helemaal in het boek gezogen en leefde ontzettend mee.

Conclusie: Het was een goede keuze om het tweede boek zo in te delen. Het is net zo spannend als het eerste deel, maar op een compleet andere manier. Roa is een super sterke, toffe vrouw en past precies bij de andere hoofdpersonen in de serie (het derde deel gaat, als ik het goed heb gehoord, over Safire). Ik vind het tweede deel van een trilogie vaak het saaist, maar Kristen Ciccarelli houdt zich niet aan de standaard opzet van veel YA trilogieën en daardoor gaat dit boek best gelijk op met het eerste deel. Maar sorry, ik houd toch net iets meer van Asha en haar draken.

Cijfer: 8.5